fbpx
skip to Main Content

Партнерство «Відкритий уряд». Зіркові зобов’язання і трансформаційні процеси.

Затверджено четвертий на 2018-2020 роки план дій Партнерства «Відкритий Уряд». Про особливості Ініціативи та вигоди для пересічного українця – від експертів…

Інтерв’ю з Оленою УрсуКоординаторкою проекту Програми розвитку ООН «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні» (запис – вересень 2018р., скороч.)

    • З 2011 року в Україні втілюється проект «Партнерство «Відкритий уряд». Які можемо зробити уже підсумки, що вдалося за цей час, наскільки органи державної влади стали публічними і відкритими?

    Партнерство «Відкритий Уряд» (ПВУ) не є проект. Це велика, глобальна Ініціатива, у якій беруть участь 75 країн світу.  Усі ці країни погодились з певними ключовими принципами, щоб ми жили краще. Щоб громадськість краще розуміла органи влади, щоб влада залучала громадськість до процесу прийняття рішень. В усіх країнах визначили ряд принципів  і усі уряди, і громадськість будуть над ними працювати. Найперше, це участь громадськості в процесах прийняття рішень, це забезпечення доступу до публічної інформації, це технології і інновації для забезпечення прозорості в процесах прийняття рішень. І останній принцип, який я ще не згадала, це підзвітність. Ось такі чотири принципи.

    • Що в рамках цієї Ініціативи вже зроблено в Україні?

    Україна приєдналась до цієї Ініціативи з самого початку її створення, у 2011 році. Плани розробляються щоразу на 2 роки. Протягом виконання попередніх 3-х планів дій в Україні запроваджені відкриті дані. У 2015 році було ухвалено закон і, з того часу, органи державної влади зобов’язані ті дані, які у них є, публікувати  в онлайн просторі. Забезпечено також доступ до архівів комуністичного режиму. Створено єдиний портал використання бюджетних коштів. Запроваджено систему електронних закупівель  ProZorro. Я думаю , саме  це нововведення  відоме усім читачам найбільше. Ця система унікальна, у багатьох рейтингах, серед багатьох практик вона визнана кращою. Багато держав світу, серед них і найпрогресивніші, дивляться на український досвід ProZorro  і хочуть його відтворювати у своїх країнах.

    Запроваджено ще електронні петиції, систему електронного декларування статків державними службовцями, щоб громадськість мала можливість здійснювати моніторинг способу життя наших чиновників.

    Коли ми були в Грузії, де відбувався глобальний саміт Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд», туди приїхали представники 75 країн, про які я говорила. Мені було дуже приємно побачити, що український досвід, саме в Ініціативі «Партнерство «Відкритий уряд» , вважається  в багатьох аспектах одним з кращих у світі.

    • Для багатьох читачів такий висновок буде несподіваним

    Нам завжди здається, що влада  робить недостатньо… Я, після спілкування з учасниками цього світового форуму, побачила, що у нас є багато сервісів, про які не знають в інших країнах. Іноземці хочуть їх переймати. Нам варто цим пишатися. А ще, бути більш активними, долучатись до цього процесу, питати в своїх органів влади: що ви робите для впровадження принципів відкритого урядування?

    • Як цей процес відбувається в різних регіонах України? Чи долучаються до впровадження нововведень в об’єднаних територіальних громадах?

    «Партнерство «Відкритий Уряд» це ініціатива національна. Тут не йдеться про регіони, про органи влади на місцевому рівні, про об’єднані територіальні громади. Рішення про певні напрямки, про певні зобов’язання, які країна вирішує на себе взяти ухвалюються на національному рівні.  Ці плани, які беруться як зобов’язання, а потім виконуються, мають величезний вплив і застосовуються на місцях. Якщо подивитись на прикладі ProZorro, це -загальнонаціональне зобов’язання. Цей пункт, свого часу, включено в ПВУ, як зобов’язання від імені Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Та сьогодні ця система  використовується не тільки на національному рівні, але й на місцевому рівні теж.  Ми можемо моніторити наскільки ефективно, наскільки прогресивно це робиться в тих чи інших регіонах. І це стосується усіх зобов’язань.  Від того, наскільки вони  успішно виконуються, залежить, як змінюється ситуація в нашому місті, селі, країні.

    У «Партнерстві «Відкритий Уряд», у глобальній ініціативі, є ще такий формат, як місцева програма «Відкритого Уряду». Це коли якесь місто, зазвичай,  велике місто, бажає створити у себе свою власну програму «Відкритого Уряду». На сьогоднішній день в Україні таких міст немає, які б виявили бажання розробити програму місцевого значення.

    Хотілося б, щоб у нашій країні була така місцева програма «Відкритого Уряду». Я переконана, у нас є багато міст-чемпіонів, які мали б претендувати на таку місцеву програму. В минулому році проводився Transfer City International (такий рейтинг прозорості міст). Оцінювали 100 найбільших міст України за принципами відкритості, прозорості, забезпечення доступу до публічної інформації. Львів посів перше місце у цьому рейтингу. Окрім Львова, там ще є багато міст, які також мають великі досягнення у відкритості і прозорості, співпраці з громадськістю міста. Я вважаю, що було б дуже добре, якби ми мали одне, або декілька міст, які візьмуться за розбудову такої ініціативи «Партнерство відкрите урядування на місцевому рівні», на рівні міста. Це дає певні можливості. Глобальна Ініціатива пропонує навіть фінансові ресурси (на конкурсній основі, звичайно) для таких місцевих програм, які визначать найбільш трансформаційні системи, допоможуть громадянам більше користі отримати для себе.

    • «Партнерство «Відкритий Уряд» впроваджується у співпраці громадськості, міжнародних організацій і органів влади.  Наскільки ефективна  саме така модель?

    На мою думку, це одна з найефективніших моделей співпраці. Якщо порівняти план дій ПВУ на національному рівні, а їх у нас було 3–и, і будь які інші державні програми, то план дій ПВУ завжди виконується на 90-95%. Рівень виконання у нього практично максимальний.  Це відбувається завдяки тому, що громадськість і органи влади співпрацюють на всіх етапах цієї Ініціативи. Вони спільно планують  ідеї, які  хотіли б закласти, як пріоритети в наступний план. Вони спільно моніторять виконання. В наступний план дій, який буде затверджуватись (затверджено! – ред.), громадські організації уже включені як співвиконавці. Це один з ключових принципів цієї Ініціативи –  спільне творення цієї ініціативи. Присутність міжнародних партнерів забезпечує незалежний механізм оцінювання. Це – глобальна міжнародна спільнота. Офіс, який опікується Україною, знаходиться в Лондоні, у Великобританії

    • Як здійснюється це незалежне оцінювання?

    Кожна країна подає свій власний звіт про виконання попереднього плану дій, а глобальний і незалежний офіс проводить своє оцінювання. Це дозволяє країні бути більш об’єктивною в описі своїх досягнень, а також, побачити  рекомендації зі сторони і почути про кращий досвід інших країн. Тому ці три сторони, громадськість, органи влади і міжнародні організації, є дуже важливими для успіху цієї ініціативи.

    • Які оцінки отримала Україна за виконання трьох попередніх планів?

    Україна завжди досить високі оцінки отримує. Плани виконуються досить ефективно. Всі зобов’язання так чи інакше виконані. Декілька навіть було зіркових зобов’язань. Є таке поняття в «Партнерстві «Відкритий Уряд», як зіркові зобов’язання. Це ті зобов’язання, які вимагають  системного перетворення і мають трансформаційний вплив на те, що відбувається в країні. В Ініціативі ПВУ це, наприклад, відкриття архівів комуністичного режиму і запровадження відкритих даних. Саме ці нововведення і були визнані зірковими. Вони дійсно мали трансформаційний вплив і тепер це зовсім інша якість для подальшої роботи для всіх, хто працює у цій сфері.

    • Чи ви навчаєте представників громадськості, громадських активістів. Впровадження цієї Ініціативи потребує особливих знань?

    Ми, звичайно, проводимо дуже багато заходів, пов’язаних з «Партнерством «Відкритий Уряд». Найактивніше заходи проводяться у ці роки, на які припадає або звітування країни, або формування нового плану дій. Дуже активно ми працювали цього року. Ми збирали ідеї від регіонів, що варто закласти в новий план дій, їх узагальнювали. Ідеї громадськості  збираються через веб-сайт, через заходи, через конкретні пропозиції. Паралельно вивчаємо ідеї органів влади. В ПВУ існує координаційна рада. Вона складається із представників громадськості і представників різних міністерств. Координаційна рада опікується впровадженням Ініціативи ПВУ, за її участю збираються пропозиції. Всі пропозиції узагальнюються у великий документ. «Партнерством «Відкритий Уряд» рекомендує на план дій вибирати не більше 20-и зобов’язань. Якщо взяти забагато, то можна, по-перше, не виконати, по-друге, може знизитись  якість виконання, і самі зобов’язання можуть бути дрібними.

    «Партнерство «Відкритий Уряд» хоче бачити більше трансформаційних зобов’язань, які змінять країну. Вони, звичайно, потребують великих зусиль, але і матимуть великий вплив. У процесі цього спільного творення нового плану дій проводиться багато різних навчань на національному рівні, через наших партнерів – на регіональному рівні. Це не теоретичне навчання про засадничі принципи. Навчання присвячене консультуванню, щоб максимально почути думку людей про те, що вони хочуть отримати на своєму побутовому рівні, як  зручніше і ефективніше отримувати  послуги від держави. Максимально почути думку громадськості – це один з ключових принципів цієї Ініціативи.

    • Які можливості «Партнерство» відкриває для звичайного мешканця? Часто люди не   розуміють вигоди від цих нововведень?

    Від нас самих дуже часто залежить, що воно нам дасть. Ініціатива побудована так, що на момент формування плану дій, як громадяни, ми маємо всі можливості подати свої пропозиції. Що б ми хотіли, що держава для нас повинна зробити за наступні два роки. Звичайно, не дуже багато громадян користується цією можливістю. Переважно ці ідеї формуються громадськими організаціями, які цілеспрямовано намагаються опитати  мешканців свого міста, чи свого регіону, свою цільову аудиторію, щоб вони хотіли отримати від ПВУ?

    Для громадян впровадження цієї Ініціативи може дати багато. В попередніх наших планах дій було  багато заходів щодо підвищення якості адміністративних послуг. Ми бачимо, що з розвитком Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) суттєво змінюється ця система, вона стає ближчою до людей, нею зручніше користуватися. Людина звертається до єдиного центру і не повинна намагатись розібратись у структурі міської ради, виконкому чи іншого органу влади. В ідеалі, ми до цього прагнемо, щоб був єдиний центр входу людини у спілкуванні з державою. З усіма питаннями, які у тебе є, наприклад, до твоєї міської ради. Ти звертаєшся до цього центру і отримуєш усі послуги. Так само і від електронного урядування. Дуже багато в нашій державі робиться для запровадження онлайн-послуг – надання адміністративних послуг в онлайн форматі. На сьогоднішній день усі молоді батьки, в сім’ї яких народилась дитина, можуть звернутись до держави за призначенням соціальної допомоги на народження дитини онлайн. Для цього не потрібно навіть виходити з дому. Це класно.

    Так само, якщо людина хоче зареєструвати суб’єкта підприємницької діяльності, стати підприємцем, сплачувати податки за спрощеною системою. Вона теж може зареєструватись, як фізична особа-підприємець онлайн. Дуже багато існує таких різноманітних сервісів, які суттєво спрощують життя. На сайтах багатьох міських рад з’являються електронні кабінети. Мешканець може собі створити власний електронний кабінет, сформувати його так, що туди будуть приходити ключові новини про розвиток його міста, можна  записуватись на прийом до міського голови чи посадовців. Багато що можна робити через ці електронні кабінети.

    Всім відомий інститут електронних петицій. Якщо людей суттєво хвилює якесь питання і це питання не окремої людини, а цілої спільноти, стосується всього міста чи країни, через електронні петиції можна заявити про це і намагатися вирішити цю проблему.

    У багатьох містах дуже розвинуті такі речі як громадський бюджет. Це коли місто виділяє якусь частину своїх коштів на проекти громадян, які плануються і вибираються громадянами шляхом голосування і потім виконуються за участю тієї ініціативної групи, яка їх ініціювала. Це надзвичайно велика можливість вплинути на спосіб розподілу місцевого бюджету, на ті пріоритетні речі, які важливі для громадян даної громади.

    Не тільки органи влади мають модернізуватись, але і самі громадяни мають змінюватись теж.  Це однозначно.

    «Партнерство «Відкритий уряд» – це набір  різнопланових зобов’язань. За деякими зобов’язаннями ми копіюємо досвід якоїсь країни, за іншим зобов’язанням, таким як ProZorro,  інші країни будуть приїжджати до нас і переймати, і вивчати цей досвід. Цінність цієї Ініціативи в тому, що вона глобальна. Напрацювання кожної країни видимі всім іншим. З ними можна ознайомлюватись, користуватись цим майданчиком для  пропагування тих реформ, які ми здійснюємо в нашій країні. Ми це робимо непогано, але треба, щоб нас знали не тільки за ProZorro.  Це багато інших зобов’язань (до 20-и) в плані дій на наступні два роки. Хотілося б, щоб багато з них були зірковими.

Автор: Надія Костіна
Back To Top