fbpx
skip to Main Content

Мстислав Банік: Ми не можемо ігнорувати те, що світ навколо діджиталізується

Мстислав Банік, директор Директорату розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України  

Про діджиталізацію 

Міністерство цифрової трансформації України  було створено рік тому. З самого початку ми обрали стратегію «від великого до малого», тобто спершу працюємо над цифровою трансформацією на центральному рівні, наприклад на рівні ключових міністерств, а далі переходимо до цифровізації на місцях. Ми вже запустили механізм із заступниками з цифрової трансформації при міністерствах. А декілька місяців тому у нас з’явився керівник напряму діджиталізації регіонів, Вадим Бортник, і зараз ми рухаємося в регіони.

Цифрова трансформація регіонів – це новий напрям. У довгостроковій перспективі Міністерство буде представлено в кожному регіоні, кожній громаді. Як показав досвід, коли ти запускаєш процес, замало прийняти постанову, яка б до чогось зобов’язувала державні органи, замало зробити продукт, треба контролювати його запровадження. Ми поступово будуємо цю інфраструктуру, аби запроваджувати готові проєкти на місцях.

Про виклики  

Один із ключових викликів, з яким ми стикаємося сьогодні, – це погане покриття мережею Інтернет. Аби його усунути, ми плануємо  95 % території України покрити високошвидкісним інтернетом, як мобільним, так і широкосмуговим. Реалізація зазначеного вимагає від нас тісної співпраці  з місцевим самоврядуванням. Річ у тому, що на місцевому рівні є послуги, які так само можуть надаватися онлайн. У цьому напрямку дуже потужно рухається Харків. Там вже є і застосунок для міста, і державні послуги онлайн. Але перш ніж державні послуги стануть доступні онлайн у кожній громаді, треба вирішити проблему з покриттям інтернетом.

Інший виклик –  нормативна база. Те, над чим ми працюємо у  Міністерстві, пов’язане з її зміною. Якась частина цієї бази вже давно застаріла, і ми розробляємо нові постанови. У наших підрозділів із нормативного реінжинірингу це займає дуже багато часу.

Про діджиталізацію локальної демократії

Вже є успішні приклади діджиталізації таких інструментів. Наприклад, мобільний застосунок в одному регіоні, через який громадянин може написати своєму депутатові напряму та поставити йому  запитання. Але для цього потрібна інфраструктура. Має бути на місці створений директорат, який відповідає за діджиталізацію регіону. Місцева влада повинна зробити більш доступними наявні інструменти самостійно. Зазвичай взаємодія між владою та народом обмежувалася виборами. Тому хотілося б закликати новообрану  владу на місцях розпочати процес запровадження механізмів взаємодії між місцевою владою і громадянами.

Ці інструменти також мають бути доступними і зручними. Наприклад, київський громадський бюджет. Цьогоріч, аби взяти участь у голосуванні, потрібно було виконати багато операцій.  Проголосувати за проєкт – це була ціла пригода. 

Про «Дію»

Наш портал «Дія» за глобальною стратегією – це One Stop Shop, єдине місце, де можна отримати відповіді на всі запитання щодо взаємодії з державою. Була велика кількість проєктів, які до цього створювалися на різних рівнях, громадами, міністерствами, донорськими організаціями. Є навіть однакові, які функціонують самостійно та паралельно. Тому наша ідея полягала в тому, щоб усі послуги розміщувалися в одному місці. Хотілося б, аби  подібні послуги можна було отримати через застосунок і за регіональним принципом, тобто людина в регіоні заходить у «Дію» та отримує як державні, так і місцеві послуги. 

Адміністрування застосунку «Дія», розроблення послуг відбувається за підтримки донорів, тому що в бюджеті не були закладені на це кошти, і в регіонах теж. Ми плануємо спочатку створити продукт, презентувати його, а потім обґрунтовувати видатки на регіональну цифровізацію, маючи вже реальні досягнення.

Про цифрову освіту

Завдання цифрової освіти – навчання цифровим навичкам різних категорій громадян, різного віку, професії. Загалом ми би хотіли перетворити центри із надання адміністративних послуг на центри «Дії», аби  навіть бабуся, не маючи смартфону, могла б прийти туди і на порталі «Дія» отримати потрібну послугу. Що стосується людей з інвалідністю, існує проєкт першої леді з безбар’єрності. Крім того, у нас є певні плани щодо розвитку послуг, пов’язаних із потребами такої категорії людей.

Я хотів би закликати не ігнорувати той факт, що світ діджиталізується. І саме зараз потрібно впроваджувати діджиталізацію, не чекати, коли всі цей етап пройдуть, а ми здаватимемося відсталими. У громадах потрібні команди, які будуть драйвити, а не чекати, щоб приєднатися, які будуть впроваджувати нові проєкти і драйвити це. Ми бачимо, це дуже легко, все піддається змінам,  якщо є політична воля. Тому я бажаю класних команд і політичної волі. Я гадаю, що зараз зробивши гарний продукт, із ним потрібно рухатися, а не чекати чогось глобального в надії, що лише тоді приєднаємося. У державі процеси складні, а полегшувати життя людей треба вже нині.

 

Автор: admin
Back To Top